Konstsöndag

15 September 2019

Den här lektionen visade Anna oss hur man gjorde en ”yta”.

Hon grundmålade en duk med akryl. Sen ”förstörde” hon den med en bit ihopskrövlat papper och en målartrasa.

Sedan torkade hon den med hårtorken. Lade sedan på en stor målartrasa och torkade mer, lite mer knycklad trasa på det.

Lade sedan på ett lager av en annan akrylfärg.

Mera knyckel.

Sen stänka en himla massa smutsigt vatten på duken.

Torka lite till med hårtorken, och så torka med hela stora målartrasan igen.

Sen stänka med en mörkgrå färg.

Sen mina vänner…

Sen blev det lite Anna-magi! Hon målade nämligen skuggor och ljus runt alla de mörka stänken! 🙂

Vad blev det då? Jo en alldeles levande sten-yta…! 🙂 Denna teknik skall jag använda på stenarna jag börjat på en annan gång. Någon gång.

Anna hjälpte mig blanda till min 1-2-3-blandning, den gradvis mindre utspädda oljan man doppar penseln i för att göra oljefärgen mer samarbetsvillig. Om man målar allt på en gång och med oblandad färg går det nog ganska bra. Men om man målar i många olika omgångar och framför allt, många lager på lager med färg. Då måste man tänka på att inte ha för _fet_ oljefärg i botten, för då kan det sista lagret färg antingen spricka eller ramla av, eller båda. Därför börjar man måla med 1:ans blandning och går gradvis över till de andra, för att kanske aldrig komma till 3:an (om man är nöjd där på 2:an så behöver man aldrig använda den sista). 🙂 Det går obegripligt lite, jag häller upp i en värmeljuskopp och häller tillbaka det mesta.

Men det KAN Ju ha att göra med att jag har sådan extremt grym handlingsförlamning när det gäller min porträttmålning… SUCK. Blir inte många penselstreck varje gång jag rör den. Sen tittar jag på den desto mer, där den står i köket och är ofärdig. Men jag drabbas verkligen av handlingsförlamning när jag sitter med penseln i färgen, den vill liksom inte över på duken!

Nåväl, denna gång lade jag första oljedragen på duken. Över akrylfärgens bjärta undermålning. Jag oroar mig över något jag hörde – att man skall göra tavlan så ”färdig” med akryl att oinsatta skall kunna tro att den är klar. Det har jag ju nu INTE gjort.

Efter – före