Tallinkryss

För några månader sedan bokade jag på vinst och förlust en billig kryssning till Tallinn.

I onsdags bar det av, barnen var taggade. 😊

Hytten godkändes.

Den LYXEN! Svala 20 grader i båten!!! Blir det så här varmt nästa sommar skall jag ABSOLUT ut och kryssa! 😅

Sen skulle båten utforskas.

Tax-free butiken hade en del att titta på. 😎

Sen provsatt vi barstolar och kollade in scenen. I anslutning till show-änden av båten fanns det några arkadspel.

”Aluminium disco” hade en kool entré. 😊 ..som var märkvärdigt svår att stå stilla i…

Vi tog en runda på däck och såg en annan färja på horisonten tuffande ut genom skärgården akterom oss men det var så fuktigt och varmt att vi inte gärna dröjde kvar utomhus.

Till middag vankades Grande Buffé, en Tallink Siljaline klassiker… Alla hittade något att äta! 😅

Tobias gick in på kött-ost-kex direkt. 😊 David åt 40-talet pannkakor. Ellinor åt från barnbuffén, prinskorvar, köttbullar, pommes och pannkakor.

Sen upptäckte Tobias efterrättsbuffén och fick lära sig den fina konsten att inte äta med ögonen… (det SÅG verkligen gott ut men..). 😅

Sen var jag glad åt medhavda mobiltelefoner så att jag kunde äta färdigt i lugn och ro! (även om sällskapet inte var så spirituellt just då). ❤️

Vi gick hem via kvällsshowen, som var måttligt underhållande (ett band som spelade och en lotteridragning). Det var roligare att snurra på stolarna… 😄

Vi gick hem till hytten via en tur på däck igen, nu var det svalare och barnen upptäckte att båten nu gick lite fortare än inomskärs. 🛳️

Vi somnade ganska ovaggade vid 23. 😊 Jag vaknade flera gånger under natten i vild tidsförvirring men vi missade inte frukosten trots tidsskillnaden. 😄

David gick all-in på puffpannkakor och bacon. 😎 De andra två var något mer balanserade i sin diet…

Sen hägrade Tallin i ett Estland som firade 100 år som självständiga!

Första ”åh kolla!” var en urful rosa limosine… 😄

Sen såg Tobias att de sålde vin och själar på en butik! 🤭

Vi såg ett bygge… (som snurrade!).

Vi såg förtjusande cementspärrar som såg ut som fåglar och jättevackra som såg ut som bajskorvar! Fast det var ju snäckor…

Vi såg en STOR motorcykel.

Vi såg RÄTT många koola hus! Roligast var att det var barnen som ofta pekade ut de mer vilda moderna skapelserna. 😍

Sen skulle mammans nerver testas…

Där hittade vi också målet för promenaden – artilleritornet ”Tjocka Margareta” (”Paks Margareeta”) och början på vad jag hade tänkt skulle bli en lång promenad i Tallins gamla stad kring diverse sevärdheter.

Vi höll oss i skuggan.

Besökte St Olafs Kyrka, mest för svalkan. 😊

Vi hittade en Italiensk restaurang där vi fick bord i grevens tid. När vi slagit oss ned i skuggan på uteserveringen blev det strax fullsatt.

De var vänliga och vi fick in en fin brödkorg som höll oss sysselsatta till en lax carpaccio och två portioner pasta som var helt enorma kom in.

Medan vi satt där började det gå åska och innan vi betalat notan hade det börjat regna. Men inte så illa så vi fortsatte på vår färd.

Men ganska snart VRÄKTE regnet ned och plötsligt var vi så blöta att det inte spelade någon roll längre! 😄 Vi tittade mer i förbifarten på saker och tog en blöt sväng genom de centrala delarna av Gamla Stan.

Vi såg fortfarande en del ”åh!” och barnen truppade glatt på genom pölar och hittade snabbt på en lek där vi hade ”save points” i varje regnskyddad port. 😄 Men fotograferingen blev liite hastig.

Caféet ”Maja Smokk” hade ett pariserhjul av skedar som snurrade med fina udda kaffekoppar på fat i korgarna. Det fick alla tre barn att tvärnita, men konstigt nog ville ingen fika! 😄

Vi sökte skydd i portgångar och under träd. Vi hade jättekul och jag tror det var en och annan turist som höjde på ögonbrynen åt oss där vi glatt babblande trampade fram genom regnet. 😍

Sen var det dags för glasspaus!

Gelato Ladies blev vårt val och det var HELT perfekt! Jättegod hemgjord glass, glada tjejer i kassan (en som glatt pratade svenska med oss), god kaffe latte och bäst av allt – en varm, fin och torr paus från regnet (och en toalett). 😊

Sen var det återtåg till hamnen som gällde. Barnen var mycket måna om att komma tillbaka, inte bara för allt regnande men för ”vad skulle hända med gosedjuren om båten åkte???”. 😄

Vi köpte NÄSTAN ett par ”Bugatti” skor till Tobias, som efter dagens blöta promenad verkligen behövde ett par torra. Men trots reapris var de lite för dyra… Så bilfantasten fick ett par andra, lagom fina, för 87:- istället. Men jag tog i alla fall bild på dem!

Vi hittade blingade hattar, Ellans matchade hennes tröja helt perfekt!

När vi boardat igen beordrade jag rörelsestopp i respektive säng efter en längre stunds helt knasigt studsande bus och en timmes zzz inträdde!

Det tog en LITEN stund att återuppstå bland de levande efteråt. Men vi hade en jättefin kväll efter den luren! 😊 Även om två av fyra flera gånger trodde att middagen var frukost! 😄

Alla somnade förvånansvärt snabbt efter denna långa dag.

När jag vaknade på morgonen hängde ”Corax” i för glatta livet. 😄 De andra fick en liten sovmorgon och så åt vi frukost nästan ändå in i hamnen.

Sen var det hejdå Victoria I och ut i värmen igen…